Google+ Followers

Sunday, December 31, 2017

PERMULAAN YANG BAIK ANTARA UMNO DAN PAS

Mukaddimah 2018, umno minta nyawa dari pas.





PAS berada dalam kedudukan terbaik untuk "membuli" umno.



DI HARI PERTAMA 2018: DIMANA LANDASAN KITA (?)






PENUTUP TIRAI 2017 KEMAAFAN DENDAM TERINDAH - TUN

Kemaafan dendam terindah, itu aku yang kata, bukan Tun.

Bagi yang mahu Tun minta maaf, sudah terkabul. Tetapi sudah tentu bukan mengikut versi anda.

Yang tak puas hati - biasa.
Yang spin - itu memang kerja dia.











Saturday, December 30, 2017

BERSEDIALAH KAMU KU NAN..

Langkawi, kubang pasu dan puterajaya adalah tiga tempat yang dicadangkan kepada Tun untuk dipertandingkan di PRU akan datang. Sudah tentu jika di Kedah ia akan menjadi momentum tawan Kedah dan jika di Puterajaya, ia akan lebih bermakna dalam missi membentuk kerajaan baru.

Bagi saolan PM sementara?
Tun menegaskan tempohnya 5 tahun kecuali ada sebab² kesihatan tidak mengizinkan.
Sekaligus ia boleh dianggap menolak gagasan selain dari itu.
Ketegasan sebegini sangat penting kerana sebuah kerajaan baru perlu diyakini rakyat dan menggerunkan lawan.

PM sementara hanya akan ditertawakan dunia lebih lebih lagi kalau syarat itu dikenakan kepada seorang arkitek negara, seperti anak ayam mahu mengajar itik berenang.

Jangan jadi bangang.

Friday, December 29, 2017

PARTI DI KALANGAN PH - JANGAN ADA YANG TERLEBIH SUDU DARI KUAH..



http://msomelayu.blogspot.com/?m=1



Dalam missi menawan Puterajaya sekaligus menumpaskan umno, tidak wajar ujud parti parti di dalam PH berlagak diva, mengada ngada dan minta diutamakan.

Keazaman rakyat untuk singkirkan Najib dab BN adalah  di atas sebab kemungkaran mereka jika dibenar memerintah semula dan bukan atas kepentingan, ketaksuban kepada mana² pemimpin parti di dalam PH.



Sokongan kepada Tun pun bukan atas mendewa tetapi kerana sikapnya yang memperjuangkan kebenaran hingga SANGGUP HILANG SEGALA KEISTIMEWAAN MALAH DIBURUK DIFITNAH DAN DIHINA dalam pelbagai cara. 

Berdasarkan sikap Tun adalah tidak wajar sesiapa sahaja atau seseorang yang berada di dalam penjara misalnya meletakan syarat itu ini????
Patut ada rasa malu !!!

Malah rakyat bertekad membantu PH membentuk kerajaan baru walaupun jika ditakdirkan Tun sudah tiada. Mencukupilah dan memadailah dengan pemimpin yang sedia ada walaupun tidak begitu ternama. 

Nilaian rakyat pada pemimpin bukan pada "nama besar" tetapi lebih ke atas sikap perjuangan mereka yang mesti mempunyai akhlak dan amanah.

Jika masih terpenjara tetapi sudah demand dan mengada-ngada bagaimana agaknya perangai bila berkuasa???

Berhentilah daripada bersikap terlebih mementingkan diri dengan keutamaan dan syarat tertentu, jumlah kerusi dan sebagainya!!!!







Sangat pelik: Yang salah dipertahankan..



FAKTA BUAT PECACAI BERAK CAIR..

Tajuk pun dah tak senonoh..tapi itulah gambaran yang tepat..

Bapa pecacai pun jenuh nak kitai spin...tak lepas.


Video yang sama bertaburan dalam group media, group whatsapp umno dan pro umno yang dii dalamnya terdapat timbalan menteri, exco negeri, ketua bahagian, jawatankuasa bahagian, ketua penerangan negeri, pengarah komunikasi, jasa, jabatan penerangan dan lain lain pentol tetapi sunyi sepi tak siapa berani ulas...






Thursday, December 28, 2017

PENJENAYAH DIBURU ...

Sesebuah skandal tetap skandal, pusing macamana pun tetap skandal lebih lebih lagi kalau semua dokumen akan ada mulut sendiri untuk bercakap apabila dipanggil, sekarang atau kemudian.

Skandal yang diperkatakan secara meluas dan jitu hanya menunggu hari dan masa untuk diistiharkan. Setiap skandal apabila masuk ke mahkamah, akan ada banyak wow dan wow yang kemudiannya diperbual dan dipahat dalam sejarah...

Pernah kah sesuatu skandal terutama skandal jenayah yang bertaraf antarabangsa akan terbiar dan terpendam begitu sahaja (?)

Si pelaku memang berusaha keras untuk menutup segala pekungnya, padanya perancangannya akan berjaya.. Kelegaan seketika ..

Setiap hari hidup dalam ketakutan..apa lagi ulat dan nanah baru yang akan meletus?

Lebih parah, dalam cubaan menutup aib sendIri,  dia memburuk dan fitnah aib orang lain, menggigit tangan yang pernah membantunya semata mata mahu menegak benang yang basah.

Kaca tetap kaca, walau digilap tidak akan jadi intan permata.

CIKAI LAH SANGAT KALAU MENANG DENGAN TIPU..






http://www.kedahlanie.info/2017/12/nurul-izzah-dakwa-hampir-4juta-undi-pos.html?m=1


Wednesday, December 27, 2017

APA AGAKNYA MENTERI BN DAN PEMIMPIN UMNO DAN KOMPONEN BUAT BILA BEBERAPA SKANDAL TERDEDAH....bukankah mereka sebahagian dari kabinet dan pemimpin tertinggi parti...

 Kunci mulut... ????!




Jika ianya satu fitnah, pertahankanlah...

Jika satu kebenaran, berilah satu teguran membina walaupun pada kawan sendiri...

Malulah sikit pada rakyat...muka yang sama akan datang tagih undi, tak lama dah....

Bukankah sudah lafazkan hanya takut pada Tuhan... ???








# Bukankah di era najib dilaungkan lebih kebebasan bersuara...
Apakah sudah kesumbatan..atau tunduk kepada kuku besi dan diktator!!!?






MANA SATU YANG BETUL TENTANG LIM GUAN ENG DAN KERAJAAN PULAU PINANG (?)

Nak tanya kepada pelawat blog ini sepanjang apa yang anda dengar dan pandang atau berasaskan pengalaman, mana satu yang betul tentang lim guan eng dan kerajaan pulau pinang..

Mengabai dan menindas kaum Melayu atau mengabai dan menindas kaum cina...(link akan diusahakan kemudian..)

Ini berdasarkan pelbagai versi samada dari umno atau mca gerakan atau dari lain-lain sumber, ngo dan sebagainya.

Tuesday, December 26, 2017

SIAPA YANG KENA AKHIRNYA ????

Dulu lantik Isa nak majukan felda - pembangkang dikatakan iri hati kerajaan nak majukan orang Melayu - hasilnya sekarang gimana pak jib?

Amanahkan Shahrir - gali ?????

Buat kerja bodoh, felda sudah berada di landasan betul, di liwatnya hingga biol - lepas liwat sekarang nak gali pula..

Akhirnya peneroka juga lah yang mengkebumikan diri sendiri (felda).

Kalau tak ubah umno kepada kerajaan PH, nasib korang le..   https://youtu.be/A8j8RagBpIc

TARIFF ELEKTRIK: FAKTA ATAU AUTA

Dengar boleh, percaya jangan...
Salam pilihanraya..

Monday, December 25, 2017

KESEDARAN PENEROKA KE ATAS POLITIKUS

A farmer saw an official plane full of politicians crash near his farm. When the police arrived, they asked the farmer what happened.
.
Farmer: They crashed near my farm and I buried all of them.
One of the police men asked with shock; "are you sure they were all dead"?
.
Farmer: Some of them were screaming, "we are still alive".
But I couldn't believe them.
You know, these politicians. They can lie.

#

Shahrir nak selamatkan siapa sebenarnya????

Walaupun berita felda bayar 2b untuk dapatkan semula tanah di jalan semarak dianggap fitnah tetapi logiknya kemungkinan itu tidak boleh dinafikan...

Isu felda isu yang paling sensitif buat umno, isu yang kena diselesaikan ditenangkan sebelum PRU..

Isu tanah felda tidak akan fokus kepada siapa pengkhinat dan dalang kerana umumnya kita tahu siapa..tetapi kali ini fokus cuba diberi alih kepada siapa "hero" yang menyelamatkan felda bermati matian, berhabis habisan hingga ke titis darah terakhir...takkanlah saya nak tipu peneroka felda !!!





DASAR KERAJAAN SEKARANG TIDAK MEMBERI KESAN NEGATIF KEPADA KAUM BUKAN MELAYU..

By TAY TIAN YAN

Sin Chew Daily

INTO THE FINAL month of the year, all the people around me have suddenly vanished: fewer colleagues showing up at work and badminton buddies are nowhere in sight.

They’ve all gone overseas!

Many of my friends and relatives have major annual trips each year to exotic places at far ends of this planet, like Europe, America, the Northern Lights in Iceland or Machu Picchu, not to mention quarterly short-haul trips to regional destinations, China, Australia or Japan.

Malaysian Chinese are among the most seasoned travelers around, probably second only to Singaporeans and Hong Kongers.

Many may argue that Westerners travel a lot, but let me tell you they fall far behind us.

Statistics show that only about a third of Americans hold valid international passports. In other words, almost two-thirds of Americans have never set their feet on foreign lands, and for those who have, Canada and Mexico are perhaps their only oversea destinations.

It is therefore natural that many Americans have not heard of Malaysia. Since they don’t travel overseas, their lack of geographical knowledge is easily understandable.

I have no idea whether Malaysians’ passion for traveling has anything to do with our culture or genetic make-up. But one thing for sure, it has something to do with money!

You can’t travel without money. Can you?

Of course, some may argue that traveling is very much in the blood of many, with or without money. This I can understand, especially for our youngsters.

The question is, you’ve got to address your fundamental needs first before you have the extra cash for air tickets, accommodation and a taste of exotic culture.

Our generous travel-related spending doesn’t seem to match our endless complaints of skyrocketing fuel and goods prices.

When the petrol price surged by seven cents last month, a friend started to hurl curses as if these seven cents had made his life all the more miserable. The thing is, he had just booked a Greece & Turkey tour for his whole family, and the RM10k bill appeared to be peanuts to him.

Some politicians swore that the Malaysian economy would go bust, and many opted to believe without recognizing the reality of the country’s 6.2% Q3 GDP expansion, 7.2% private consumption growth and foreign reserves enough to support 7.5 months of imports.

Many have overinterpreted the withdrawal of a Hong Kong dim sum shop and a Korean cosmetic company from the Malaysian market, claiming that doom is around the corner, without seeing new shops springing up like mushrooms after the rain.

ECONOMY IS A scientific and professional field that must never be distorted by an individual’s personal feelings or liking

Sure enough there are still poor people in this country, and problems still abound in our economy. We need time to overcome these problems. In the meantime, there are undeniably many who are doing really very well.

I’m neither an optimist nor a naysayer, but to get an accurate picture of the country’s state of economy, we need to first deliver ourselves out of our partisan prejudices. We must look at this more impartially and professionally.

We need to look at the numbers and mid- to long-term prospects to judge whether the national economy is doing okay. Many have simply been blinded by the superficial picture that catches their eyes and have neglected the actual aspects of the economy.

We always grumble that we never earn enough to make ends meet. This problem is not new, and has been in existence for thousands of years, right since money first came into being.

We don’t have enough money because our expectations from life have been rising.

We are no longer contented with a modest cup of RM1.30 Hainanese coffee but a RM13 gourmet brew. We don’t go for neighborhood food stall for dinner any more, but posh seafood restaurant. The year-end family trip is not to Cameron Highlands but snowy Hokkaido, and our first car is not a Proton but a Honda.

The more we expect from life, the more cash we would need to get ourselves satisfied. This, nevertheless, is not a bad thing but a positive force to move the human race forward.

Another important point: As our society keeps changing, so does our economy.

Some of our malls are empty, not because the economy is bad but because we simply have too many malls around, not to mention online shopping popular among the young that makes physical shops almost redundant at times.

Some businesses are not doing well not because consumption is weak, but because of a shift in consumerism pattern. Some of the shops are still operating in the old-fashioned ways of the last century, rarely appealing to our fashion-conscious millennials today.

Many furniture manufacturers grumble about poor business, but on the opening day of Ikea Tebrau, shoppers queued up outside for hours before daybreak just to get into the massive furniture mall. They did this willingly because they wanted something fashionable, of superior quality and returnable.

Some say the automobile industry is depressed, but Perodua’s new Myvi is selling over 20,000 units in the first month.

The question is not whether the economy is good or bad, but with what attitude we see our economy, what kind of life we are looking for, and whether we are resolved enough to create more wealth and opportunities for ourselves.

Sunday, December 24, 2017

KINI MCA SUDAH ADA TELOR UNTUK BERDEPAN DAP



Najib puashati persediaan MCA untuk PRU... umno yakin mereka tidak mampu menang besar kerusi Melayu kali ini.
Harapan bergantung kepada komponen dapat menyumbangkan lebihan kerusi untuk BN kekal membentuk kerajaan.








SEGALA PERSOALAN KINI TERUNGKAI..




HADI KEBETULAN PONTENG DI PUTERAJAYA!!!

Ingat lagi sidang akhbar perdana, Selangor dirampas dengan penghijrahan ADUN tetapi yang muncul hanya otai keseorangan, hebat benar dia mampu kencing parti keramat.

Begitu juga dengan perkhabaran ADUN PAS Selangor yang dikatakan mahu keluar parti kerana tidak bersetuju persekongkolan kepimpinan utama dengan umno yang menyukarkan calon pas untuk menang di tiga penjuru dan idak ada tanda² umno akan memberi laluan kepada calon pas.

Ia akan berlaku sama detiknya dengan kemunculan Hadi di solariditi Baitulmuqaddis dengan najib di puterajaya. Jika itu berlaku, ia merupakan pukulan maut kepada pas dan umno.

Nyata Hadi tidak hadir dan seekor pecacai pun tak komplen !!!!!
Mungkin kita lebih faham sekarang.

TAKKAN ISA PULUN SORANG KOT...# HUJAH MAZLAN ALIMAN LEBIH KUKUH



Sebut masalah FGV dan Felda secepat kilat nama Isa Samad muncul dengan baju orennya.

Hakikatnya Isa Samad masih suci bersih, sekadar siasat, baju oren - apahal.
Dakwa pun belum..

Bagaimanapun isa samad adalah "asset" bagi sesetengah pihak yang perlu menatangnya bagai minyak yang penuh.



# Hit and run, NFA.












Shahbudin ada ceritanya..


Jika peneroka felda benar² mahu tahu kebenaran, sokongan perlu diberi kepada PH untuk menubuhkan kerajaan baru bagi membolehkan RCI FGV/Felda bagi siasatan terperinci mendedahkan dalang² & tangan ghaib... Isa Samad tentu banyak perkara mahu dikongsikannya.

Saturday, December 23, 2017

APA STATUS BUKAN ISLAM CALON PAS...



Sudah tentu tak macam MCA, MIC atau DAP, jenama PAS ???
Takkan ada logo HALAL pula!!!





Ditakdirkan, calon Islam PAS kalah semua kerusi parlimen, yang menang semua kerusi parlimen, calon bukan Islam mewakili PAS, siapa pula jadi PM (?)

Apapula bai'ah ke atas mereka.

Calon bukan Islam inilah yang akan diguna menemtang calon DAP dan orang Melayu akan diseru sokong calon bukan Islam PAS dengan beberapa ganjaran?????

Cukup dan memadailah memperbodohkan akar umbi pas dan pendedak dan macai  umno sahaja, jangan cuba sebarkan kemaluan tersebut kepada rakyat lain.

PAKAT PAKAT MENIPU LEPAS TU PAKAT PAKAT TAK TAHU





Friday, December 22, 2017

INI SAHAM ANDA.. YANG BOLEH DIBAWA SAMPAI KE KUBUR







JANGAN JOLOK SARANG TEBUAN..


Tindakan saman pemula Tun ke atas RCI Forex BNM merupakan langkah ke depan dan di luar jangka sekaligus melondehkan sikap RCI yang tidak mengemukakan laporan penuh sebaliknya membuat kesimpulan dan cadangan yang dianggap berniat jahat.

Ada pihak yang cuba menegakan benang yang basah dan menyarankan Tun hanya perlu diam dan tunggu siasatan polis jika rasa tidak bersalah.. Mungkin mereka sudah biasa menjadi lembu dicucuk hidung.
Diam tandanya setuju dan bersedia menyerah tengkuk disembelih.

Saman Tun merupakan langkah bijak sekaligus menjadi sebahagian dari jawapan Tun kepada polis apabila disiasat. Sepatah kata Rais Yatim (walaupun sebenarnya dalam isu bugis) sebagai peringatan bahawa Tun bukanlah calang² orang dan jangan cuba menjolok sarang tebuan. Kita tengok siapa yang kena? Tiada beban batu digalas...

Kini beban kepada RCI untuk menjawab.

Thursday, December 21, 2017

UMNO DITIMPA BALA LAGI

Satu demi satu
Selepas IMAMS, tanah Felda pula..
Akan bercakaran kah sesama mereka sekali lagi ??

Dalam kekalutan IMAMS, sempat lagi najib selamatkan diri dengan mencelah "tidak bersetuju.."
Dalam isu tanah felda ini sudah terlambat, "tak tahu" pun bukanlah alasan terbaik lagi...hanya "bercuti" boleh selamatkan diri.







NEGARA ISLAM MUNAFIK !!!

Kejujuran negara Islam terhadap perjuangan Baitulmuqaddis dipersoal dipertikai dipersenda..apakah anjuran soladaritas itu sangat berkesan kerana dari awal lagi Israel menyatakan dia tidak akan terkesan dalam segala bentuk kecaman. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Pendapat Korea Utara ada betulnya dan dunia akan memberi perhatian jika negara² Islam menyahut cabaran tersebut dan alangkah baiknya jika Malaysia menjadi negara pertama bersekutu dengan korea utara selaras dengan pengakuan Hishamuddin untuk menghantar pesawat pejuang.

Sangat hina jika ada yang mengambil solidaritas untuk political mileage regim masing².


Apakah anda rasa Malaysia bebas bersuara tanpa syarat atau terpaksa tunduk pada kemahuan  kuasa besar, sahabat Israel, amerika dan china ?????






Wednesday, December 20, 2017

BERSYUKURLAH TIDAK DUDUK DI SRI LANKA...




Ini yang sedang diviralkan regim umno, tiada detail motif?

Cuma lupa nak tanya berapa kadar rasuah mereka sebulan, bilangan dan volume serta berapa billion duit masuk dalan akaun peribadi  PM Sri Lanka...

MAT JENIN, LUNCAI TIDAK PERNAH PUPUS...

Dulunya ada, sekarang bertambah ramai..
Bezanya..

Kedaifan mereka dulu tidaklah sampai menyusahkan rakyat.. Jenaka mereka sekadar memberi kesedaran kepada masyarakat, tidaklah pula mengkhianati bangsa dan negara.. Cakapnya lurus, tak ada flip flop..

Mereka bukan pandai ugama, tetapi lebih penting mereka tidak memperalat dan menjual ugama untuk kepentingan diri.




PERNAHKAH KITA MENCURI...








Syarat Taubat Seorang Pencuri

Mencuri adalah termasuk menzalimi orang lain pada hartanya dan memakan harta orang lain cara zalim. Hukumnya haram dan berdosa dan pelakunya di dunia menjadi fasiq dan di akhirat mendapat azab neraka.

Firman Allah swt :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا

artinya : “Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil." (An-Nisa : 29)

Dalam ayat yang lain Allah swt berfirman :

إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

maksudnya : “Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim akan manusia dan melampaui batas di atas muka bumi tanpa hak. Mereka itu ialah orang-orang yang akan mendapat azab yang pedih.” (As-Syura : 42)

Pencuri adalah orang jahat di sisi agama dan masyarakat. 

Rasulullah saw bersabda :

المسْلِمُ مَنْ سَلِمَ المسْلِمُوْنَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ 

artinya :“Seorang Islam yang baik ialah orang yang selamat orang-orang Islam dari kejahatan lidah dan tangannya." (Hadith Syaikhain)

Syarat-syarat bertaubat dari dosa mencuri ada empat :

1. Berhenti mencuri

2. Menyesal kerana telah mencuri

3. Berazam sunguh-sungguh tidak akan mengulangi mencuri

4. Memulangkan kembali harta yang dicuri.

Ada pelbagai keadaan harta curian, cara mencuri dan tuan punya harta curian.
Kawan mencuri harta kawan dan saudara mara, pekerja mencuri wang majikan, pemerintah mencuri wang rakyat, rakyat mencuri wang pemerintah, penjaga amanah mencuri harta yang diamanahkan kepadanya, merompak, menyamun, meragut dan sebagainya.
Semuanya wajib dikembalikan dengan segera dan jika empunya harta sudah mati maka hendaklah dikembalikan kepada warisnya. Jika harta curian sudah rosak atau hilang atau seumpamanya maka wajib menggantinya dengan nilai harga harta tersebut. Bertaubat tanpa memulangkan kembali wang dan harta yang dicuri itu adalah tidak sah taubatnya.

Maka jika telah melakukan syarat-syarat tersebut Allah pasti akan mengampunkannya dan di akhirat nanti dia termasuk orang-orang yang beruntung.

Firman Allah swt : 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ

artinya: "Wahai orang-orang yang beriman bertaubatlah kamu sekelian kepada Allah dengan taubat yang sebenar. Pasti Tuhan kamu akan menutupi kesalahan-kesalahan kamu itu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai." (At-Tahrim : 8)

Bertaubat hendaklah dengan segera dan jangan sekali-kali menangguh ke waktu yang kita tidak pasti masih bernyawa atau sudah menjadi mayat.

Firman Allah swt :

وَسَارِعُوٓا۟ إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمٰوٰتُ وَالْأَرْضُ

artinya : Dan bersegeralah kamu semua kepada memohon ampun dari Tuhanmu dan syurga-Nya itu seluas langit dan bumi." (Ali-Imran : 133)

Apabila pencuri sudah bertaubat dengan taubat nasuha maka dia tidak lagi berada dalam kemurkaan Allah bahkan sudah tergolong dalam orang-orang yang baik..

Rasulullah saw pernah bersabda :

كلُّ بَني آدمَ خطَّاء، وخيرُ الخطَّائين التوَّابون

artinya : Setiap anak Adam (cenderung) melakukan kesalahan. Dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang bertaubat." (Riwayat Jama'ah)

Kepada semua pencuri, perompak, penyamun dan yang seumpamanya diluar sana marilah kita segera bertaubat kepada Allah dengan sungguh-sungguh mudah-mudahan segala dosa dan kesalahan diampuni olihNya.

Akhir sekali Nabi saw bersabda :

من كانت عنده لأخيه مظلمة فليتحلله اليوم قبل أن لا يكون دينار ولا درهم إن كان له عمل صالح أخذ من حسناته بقدر مظلمته فإن لم يكن له حسنات أخذ من سيئات صاحبه فحمل عليه

artinya : “Barang siapa yang ada sangkut paut berbuat zalim dengan saudaranya samada berkaitan kehormatan diri atau lainnya maka mintalah dihalalkan daripadanya pada hari ini. Sebelum tiba hari (kiamat) yang tidak laku lagi wang ringgit. Jika dia mempunyai pahala amal solih, pasti akan diambil pahala itu lalu diberikan kepada orang yang dia zalimi. Maka jika dia tidak mempunyai pahala amal lagi maka akan diambil dosa orang yang dia zalimi lalu dipikulkan ke atasnya.” (Hadith Bukhari)

wallahua'lam

RYANNAZERI.... dan NAJIB "JANJI KOSONG" SELASA TAPI TUN YANG "TUNAIKAN"


Puak umno ni pantang lepa..
Pantang nampak lubang..
Bab umrah..agak² le sikit nak bagi kapir urus..
Takkan dah tak kesah hukum hakam..

Benda salah..
Akhirnya aib tersingkap..

http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/gambar-nazri-bersama-ryan-loh-tular-1.772519





Tuesday, December 19, 2017

DESPERADO GABAN: BANGKRAP ISU: MAHATHIR DIFITNAH DERHAKA..

Untuk mensucikan dosa......kena insaf dan bertaubat..
Yang khianat dan tidak amanah...sila berundur
Tidak ada istilah mensucikan dosa, menghalal cara dengan memburuk dan fitnah pihak lain..

Terdapat usaha dijalankan sesetengah pihak dengan memetik ucapan Tun kononnya mengajak rakyat menderhaka Sultan..

Niat mereka supaya Tun ditangkap kononnya bukan atas motif politik.



Keterangan detail dan tarikh ucapan tidak dimaklumkan.



PUNCANYA




CRIMINAL MINDS

Penjenayah yang sedang dalam perhatian, suspek, sedang diburu, licik dan belum dibawa ke muka pengadilan..

Berbanding...

Dengan seorang penjenayah yang sedang menjalani hukuman..

Agak² korang, mana satu yang layak sebagai PM (?)

YANG DAPAT DEDAK KITA SETUJU DIA TERPAKSA SOKONG..



Monday, December 18, 2017

KALAU NAK SUKAT PERANGAI REGIM..

....sambungan


Sebok benor regim2 nak tahu siapa bakal PM yang akan dinamakan PH pada Januari depan..

"  Kalau Tun dinamakan... Meroyan sakan umno, semua peluru sudah backfired

Kalau Mat Sabu dinamakan... lobai² memang percaya kepada keajaiban terhadap mereka sahaja, orang lain tak ajaib

Kalau Muhyiddin dinamakan... Makin bersilat Hishamuddin di Semberong

Kalau Lim Kit Siang dinamakan... MCA lari tengah malam

Kalau Azmin dinamakan... Jamal Azwan terjun lombong

Kalau Kak Wan dinamakan... Kak Ros naik angin satu badan "

Namakanlah siapa sahaja - mereka sedang menunggu untuk sabo dan memburukan kerana mereka sendiri tahu (hadi atau najib) sudah awal awal lagi ditolak dan bermasalah.
Harapan mereka penamaan ini akan memecahbelah perpaduan di kalangan parti, pemimpin dan penyokong.

Perkara ini akan berlaku kerana pengkhianatan sedang dirancang dari dalam tetapi ia sekadar ribut di dalam cawan.









Parlimen Semberong - last kopek dengan makan durian percuma while stock last !!!
1 biji 1 undi...harap² begitulah..

TAK PERLU JADI PROF UNDANG², RAKYAT BIASA PUN TAHU TUN BOLEH DISAMAN...


Jauh sangat professor ini mencari dalil dan sebab untuk mencadangkan supaya kerajaan mengambil tindakan undang² ke atas Mahathir dan Montley dalam saranan mereka supaya Anwar dibebaskan segera dari penjara dan menganggap Anwar adalah tahanan politik.

Bukan setakat Mahathir dan Montley, sebelum inipun begitu ramai yang menggunakan perkataan yang sama, satu dunia.

Pertama, beranikah kerajaan berbuat demikian kerana ia mempunyai risiko yang sangat tinggi.

Kedua, Tun dan Montley tentunya sangat berharap di saman, pucuk dicita ulam mendatang.

Tanpa belajar undang² tinggi pun, rakyat biasa pun tahu, kalau nak saman Tun, Najib boleh saman Tun secara peribadi sejak dulu kini dan selamanya.

Boleh juga Najib guna kapasiti sebagai PM untuk minta polis dakwa Tun atas puluhan atau ratusan fitnahnya ke atas Najib sebagai pencuri, perompak, penyangak, pembohong, lanun dan sebagainya.

Itu lagi jelas dan nyata.

Professor yang sama juga mencadangkan kepada PH untuk tidak menamakan Tun sebagai PM atas faktor usia dan rekodnya.


Bukankah itu juga satu penghinaan dan mempunyai maksud jahat (mala fide) keatas sistem demokrasi dan Tun???
Dia juga boleh disaman (??)

Adalah lebih baik prof ini dan mana² pihak supaya tenang² tidor, santai² makan, jaga tekanan darah dan degupan jantung, banyak istighfar walau siapa pun yang akan dinamakan PM oleh PH.











# BERSATU BAKAL DIBATALKAN DAN PENDAFTARAN PAKATAN HARAPAN TIDAK DILULUSKAN?????










LAWAK KE DER..






MUHYIDDIN-ANWAR vs TUN M-LIM KIT SIANG.

Mohd Puad Zarkashi


Muhyiddin seperti hilang daripada radar politik. Namanya jarang disebut. Ceramahnya kurang mendapat sambutan. Muhyiddin jauh tenggelam berbanding Shafie Afdal di Sabah.

Kehadirannya dalam Pakatan Harapan seperti tidak relevan. Walaupun Presiden PPBM, tetapi Pengerusi parti lebih berkuasa dan sering mengeluarkan kenyataan rasmi parti.

Mengenali Muhyiddin semasa dalam UMNO, dia tidak ada kekuatan sendiri. Dia bergantung kepada kekuatan orang lain. Pengikut tegarnya tidak setegar mana. Sebab itu di Pagoh, cawangan UMNO yang bubar tidak ada. Dia hanyalah opportunis dan manipulator di saat terakhir apabila berlaku konflik. 

Kini dia tersepit dalam PPBM. Tun M masih berkeupayaan sebagai diktator dalam PPBM. Mahyuddin tidak boleh berbuat apa apa. Ketiadaan “chemistry” Muhyiddin-Tun M antara punca PPBM gagal mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan.

Dia merancang untuk menyisihkan Tun M. Tetapi Tun M ada pendinding iaitu Lim Kit Siang. Undi Cina penting. Muhyiddin nampak hanya satu jalan sahaja iaitu menggunakan rakan karibnya semasa dalam UMNO iaitu Anwar. Lagi pun Wan Azizah dan famili masih ada dendam pada Tun M. Dan Anwar pun ada pengaruh pada DAP.

Tetapi Tun M dapat membaca gerakan sulit ini. Lantas dia umum menyokong pembebasan segera Anwar. Konspirasi dalaman PPBM telah bermula.



# Rugi benar duit rakyat bayar gaji puluhan ribu si Puad sekadar minda cikai..malang sungguh nasib umno.

Sunday, December 17, 2017

YES SAYA MAHU JADI PM. !!!

Sepatutnya itulah jawapan yang paling tepat untuk umno dan pas.






Tahu kenapa saya mahu jadi PM (?)
Sebab saya tengok kamu Melayu dan Islam tidak langsung mencontohi nabi kamu walaupun kamu mengaku kamu Islam.

Kenapa saya mahu jadi PM (?)
Selamatkan Malaysia dari regim zalimi rakyat dan keleptokrasi.

Kenapa saya mahu jadi PM (?)
Rakyat rasa terhina, cukuplah pertama kali dan terakhir Malaysia ada PM Keleptokrasi 

Kenapa saya mahu jadi PM (?)
Untuk menyekat penjualan fahaman ugama yang sempit dan perkauman yang terdesak lagi hipokrik sedangkan kamu lah yang wajib berdakwah dengan akhlak Islam dan Melayu kepada kami.

Tahu kenapa saya mahu jadi PM (?)
Sebab saya tahu kamu terdesak undi Melayu.

Tahu kenapa saya mahu jadi PM (?)
Melayu bukan umno dan umno bukan Melayu.
Islam bukan pas dan pas bukan Islam.

Tahu kenapa saya mahu jadi PM (?)
Sebab itulah doa kamu setiap hari di hadapan saki baki penyokong bangang kamu.

Tahu kenapa saya mahu jadi PM (?)
Untuk melihat sejauh mana kamu berbohong dan berbohong.

Tahu kenapa saya mahu jadi PM (?)
Sebab saya tidak pernah terpalit sekalipun dengan korup.

Tahu kenapa saya mahu jadi PM (?)
Untuk penjarakan kamu samada lobai atau tidak.

Tahu kenapa saya mahu jadi PM (?)
Sekadar untuk menyatakan rakyat bukan lagi bangang untuk mempercayai segala pembohongan regim kamu.



# Isu tuduhan Lim Kit Siang akan jadi PM atau ada keingInan menjadi PM sudah ribuan kali dijawab, mustahil dalam sinerio politik sekarang dan terdekat.
Malangnya si bangang @ slow learner masih bermain dengan isu basi yang sama.
Ahli² yang celik sudah tidak mahu lagi mempertahan Pemimpin dan Menteri maharaja lawak dan pasola.



SIAPA YANG LETAK JAWATAN (?)

Isu IMAMS - 

KEMASKATA..

# Penggiat media sosial pro-PH dan anti-BN lebih diyakini bukan kerana mereka mendapat latihan luar negara seperti Zahid dakwa tetapi kerana laskar siber Umno/BN serta MAP ditembak kakinya oleh bapak-bapak kepala Umno dan BN sendiri.

Mereka tembak “messenger” mereka sendiri.

Macam mana laskar siber dan wartawan MAP hendak diyakini kalau sebelah pagi macam ayam jantan baru baligh sokong Imams tetapi sebelah petang macam ayam mabuk ubi gadung sokong pembatalannya?

Seperkara lagi yang membezakan laskar siber Umno/BN daripada penggiat media sosial pembangkang ialah majoriti laskar siber Umno/BN diupah manakala majoriti penggiat media sosial pembangkang adalah sukarelawan.

Tambah parah bagi Umno/BN adalah hakikat bahawa sebahagian laskar sibernya terus berperang di antara satu sama lain walaupun sudah diherdik “bangang” oleh Najib pada Perhimpunan Agung Umno 2014.

Siakap senohong gelama ikan duri.
Cakap bohong lama-lama jadi kleptokrasi  #

-SUMBER AKJ





Diharap tiada sesiapapun letak jawatan. Anda semua masih diperlukan demi bangsa, ugama dan negara selagi "setia".

SESUATU YANG ANEH JIKA BERLAKU


Membohong dan menipu rakyat bukan syarat utama dipecat.
Air mata pun dah cukup mahal..
PRU pun dah dekat.

BILA ISU NAJIB, UMNO, BN DAN KERAJAAN NAK HABIS...



Minta tolong pembangkang dan pro pembangkang jangan bangkitkan lagi apa apa isu...

Pendedak pun sudah tidak mampu tangkis serangan..
Isu 1MDB, 2.6B pun tak terjawab hingga sekarang..
Menteri dan sesama mereka pun dah bercakaran..
Terlalu banyak rahsia di tangan Tun..
..




Najib perlu ketenangan untuk tarikh PRU..
Rakyat dah bosan...